کیا سراتو : از هواسئونگ تا سایپا

کیا سراتو حدود ۶ سال می باشد که در کشور ایران حضور داشته است نام دیگر کیا سراتو فورته می باشد

نسخه نخست این اتوموبیل که یک کامپکت بود یعنی یک اتوموبیل کوچک و خانوادگی بود هم به صورت کوپه عرضه می گشت و هم به صورت سدان. موتور های این نسخه ۱٫۶ و ۲ لیتری بود .

البته این نکته را هم باید بیان نمود که یک اتوموبیل از همین نسل و با همین نام در سال های پیش از ۲۰۰۸ میلادی در کشورمان عرضه گشته است البته به تعداد محدودی .

اما خود شرکت کیا هم این خودرو را به عنوان تولیدات قدیم خود بر شمرده و آن را با نام اسپکترا خوانده و آن را جزی از سراتو ها به حساب نیاورده است.

 

از سال گذشته نیز کیا سراتو نسل اول در شرکت سایپا مونتاژ می شود و هر دو نسخه ۱٫۶ و ۲ لیتری در نمونه سدان به بازار عرضه شده است.

این که چرا شرکت سایپا به سراغ تولید نسل قدیم این محصول رفته و هم زمان با دیگر تولیدکنندگان جهانی این خودرو به سراغ نسل جدید آن نرفته خود جای تامل دارد.

در هر صورت نسل جدید در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و هر ساله این شرکت با تغییرات بر روی آن فیس لیفتی جدیدی از آن را در بازار عرضه می کند.

 

نمونه مورد بررسی قرار گرفته مدل سال ۲۰۱۶ در نسخه ۲ لیتری کوپه است که هم توسط نمایندگی آن یعنی شرکت اطلس خودرو و هم به صورت خارج از نمایندگی پا به ایران گذاشته است.

زبان طراحی متفاوت نسبت به نسل اول

کیا سراتو به دلیل طراحی خوب و ظاهر جوان پسندش توانست در بازار به فروش خوبی دست پیدا کند و طراح مشهور خودروهای کیا، یعنی پیتر شرایر با تغییراتی که در طراحی بیرونی نسل های جدید محصولات کیا، از اسپورتیج گرفته تا همین سراتو، موافقان و مخالفان خود را پیدا کرده است.

 

المان های ظاهری مدل کوپه با مدل های سدان و هاچبک به غیر از داخل و بخشی از جلوی خودرو متفاوت است.

استفاده از چراغ های مه شکن گرد در دو طرف سپر جلو بیننده را به یاد محصولات کوپه و اسپرت ژاپنی می اندازد اما هرگز حس و حال و شور آن ژاپنی ها را القا نمی کند.

چراغ های جلویی چسبیده به جلو پنجره باریک و پوزه بزرگ خنک کننده رادیاتور از مهم ترین ویژگی های طراحی در جلوی خودرو هستند.

در عقب استفاده از یک دیفیوزر که بیشتر حالت نمایشی دارد و چراغ های کشیده شده که امتداد آن ها به دو طرف کنار خودرو هم می رسند جلوه بسیار متفاوتی به نسبت نسل قبلی آن داده است.

 

طراحی سقف و ستون ها زاویه دار شده است و امتداد آن ها به زاویه بیشتری به ستون های عقبی می سد و جلوه تخم مرغ شکلی به این خودرو داده است.

طول این خودرو در حدود ۴۳۵۰ mm است که به نسبت نسل قبل در حدود ۱۳۰mm کوتاه تر شده است.

 

چرخ های ۱۸ اینچی با سایز ۲۱۵ هم سایز مناسبی دارند و جلوه این خودرو را از دید بقل خراب نکرده است.

مسئله ای که امروزه در بسیاری از خودروها به دلیل استفاده از چرخ های سایز کوچک قابل مشاهده است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید