سراتو از اول تا به الان

بنابر گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، چه از حیث طراحی و چه از حیث  فنی خوب است  اطلاع داشته باشید  که آن ایام کیا سراتوی نسل اول روی پلتفرم هیوندای Elantra  (همان آوانته) تولید گشته است

ایامی  نه چندان موفق  برای یک اتوموبیل  خوب. ولی  وقتی مدیریت قوی باشد، همه موارد دچار تغییر و تحول می گردد

 امروز در شرایطی  می خواهیم  آخرین نسخه  این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم  که بی شک  رقیب قدیمی اش را کنار زده .

او در حال حاضر  با تویوتا کرولا، مزدا۳ و حتی هوندا سیویک همگی از ژاپن مقایسه می گردد. به دنیای جدید سراتو خوش آمدید

رمزگشایی نام :

قبل از هر چیز  بیایید بدانیم  دقیقاً باید این خودرو را به چه اسمی صدا کرد؟

کیا موتورز در سال ۲۰۰۳ پروژه ای را با نام Cerato یا با نام دیگرش Spectra  شروع نمود . این خودرو همانی است که چند سال قبل  به عنوان نخستین  خودروهای مدرن کیا توسط «اطلس خودرو» وارد گشت
این سراتو همان خودرویی  می باشد  که پنج شش سال قبل در مقابل آوانته قرارگرفته بود . تولید این خودرو تا سال ۲۰۰۷  تداوم داشت . پس  از آن بود که اقدام به معرفی جانشین اصلی اش کرد .

 دقت کنید که عبارت «جانشین» در صنعت خودروسازی با «نسل جدید» به کلی متفاوت است . خلاصه، در سال ۲۰۰۷ مدل کاملاً جدید Forte به عنوان جایگزین Cerato شناخته شد .  حال این سوال مطرح میگردد  که چرا هم به این خودرو سراتو می گویند و هم به مدل قبلی؟ !

داستان  به این گونه است که کیا موتورز و در مقیاسی بزرگ تر خودروسازان مطرح، برای حفظ بازارهای فروش خود اکثرا  تعصب زیادی بر روی اسم گذاری ندارند. اگر یک نام خودرو در بازار یک کشور محبوب باشد، جانشین آن نیز به همان نام به بازار ها می آید .

 مثلاً بد نیست بدانید که همین خودرو در خود کره جنوبی با نام K3 به فروش میرسد . در سنگاپور به اسم Cerato Forte،همچنین در روسیه به اسم Cee’d، در چین به اسم Shuma  و درنهایت در  مالزی به اسم Naza Forte معرفی شده است.

نسل اول :

با استخدام  طوفانی سرطراح جدید شرکت کیا موتورز، طراحی های این خودروساز به گونه ای  انقلابی عالی شدند. نسخه  جدید سراتو اگرچه با شراکت  فنی یار قدیمی هیوندای روی پلت فرم HD  تولید گشت  اما انصافاً یکی از منحصر به فرد ترین  طراحی های چند سال گذشته  به شمار می آید  این برای نخستین بار بود که در یک محصول خانوادگی از کیا سیستم تعلیق چند پیونده با Torsion بهره گرفته می شد . در بیانیه ای اعلام گشت که  بنا به تصمیم مدیریت شرکت، بازار هدف سراتوی جدید قشر جوان تر می باشد  درست هم گفته شده بود

نسخه  قبلی حتی در دوران خودش هم تکراری و سن بالا به نظر می رسید. خطوط تیز و کشیده این یکی واقعاً فوق العاده  می بود  سال ۲۰۰۸ مدل  کوپه دو درب این خودرو با همان مشخصات فنی به اسم Koupدر نمایشگاه معتبری چون نیویورک، معرفی گشت . خوب  است بدانید سال ۲۰۱۰ نسخه هاچ بک آن نیز روانه بازار شد .

دو کلاس اول (سدان و کوپه) موفق شدند به ایران بیایند . ای کاش می شد سراتوهای ۲٫۴ لیتری نیز وارد می شد. مدلی کاملاً ناآرام که ۱۷۱ اسب بخار نیرو داشت.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید