با سراتو آشنا شویم

حقیقت  این است که ما مردمان عجیبی هستیم و اعمال و سلوکمان بسیار  بهت‌انگیز و حیرت‌آور است؛ گاهی آن‌چنان جسم و روحمان معطوف به امری است که از بدیهی‌ترین قضایای دوروبر خویش نیز غافل می‌مانیم وبعضی وقت ها  هم غرق در توهمات، حقایق حیات را وا‌می‌گذاریم. بازار خودروی‌مان هم تاثیر گرفته از ما مردمان سودازده است؛ مردمانی که کاربری خرد را در حیات خود کمتر دوست میدارند  ولی خویشتن را بسی مدعی می‌پندارند.

 

شاید این‌طور بتوان گفت که همه‌مان کمابیش به کسالت و رخوت تاریخی دچاریم و بازار خودروی‌مان نیز به همین درد دچار است . تمامی توجهات هم در این بازار بر روی  چند برند خاص متمرکز شده و خیلی از مدل‌ها حتی  باکیفیت هم، فدای غفلت و کم‌لطفی  عمومی گردیده است. در چیستی این ماجرا دلایل چندی بیان می‌شود،مثل:  کمبود تنوع، ناآشنایی عامه با خودروهای روز دنیا، سرمایه‌ای بودن خودرو به‌جای مصرفی بودن آن و گرانی وحشتناکی که حتی متهورین خریداران را هم به وادی محافظه‌کاریمجبور میکند  و… اما در یک مسئله کمتر می‌توان تردید داشت  و آن هم این است که ما برای خریدمان کمتر وقت صرف می‌کنیم، کمتر جستجو می‌کنیم و بیشترمان به دنبال خوراک حاضر و آماده فکری و همچنین مشورت با کسانی هستیم که در بهترین حالت یا کم می‌دانند و یا هیچ نمی‌دانند و تنها از سر خالی نبودن عریضه، دانشیغلط یا درست  را به ما عرضه می‌کنند کهنتیجه آن  چیزی جز پشیمانی  و ضرر نیست؛ در بدترین وضعیت هم یا مغرض‌اند و یا دلال و….

در گذر روزها  کمتر پیش آمده که خودروسازاما محصولی را وارد بازار کشورمان کنند که مشتری به کل   از آن راضی باشد، اما با تمامی نابسامانی‌هایی که بر این حوزه برقرار  است، نمیتوان از یک چیز گذشت  و آن این است که  محصولات مونتاژی این گروه تا زمانی که از آنان کیفیت زدایی نشده باشد از مطلوبیت نسبی برخوردارند! یکی از مدل‌هایی که اخیراً مونتاژ آن در یکی از مجموعه‌های جاده مخصوص شروع گشته است و در هیاهوی بی داد کننده رقبای وارداتی و مونتاژی از آن غفلت شده، خودروی کیا سراتواست  این مدل چندین وقتی است که وارد بازار شده و علیرغم تمامی ویژگی‌های خوب که از آن برخوردار است مورد بی‌ توجهی تام و تمام قرار گرفته است. گرچه این خودرو به‌روز نیست و نسل پیشین خود می‌باشد، ولی پیش از این در بیشتر سایت‌های خودرویی دنیا از آن گفته شده است که در ذیل به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنم

 

این مدل نسل دوم کیا سراتو است که در اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی به بازارهای جهانیوارد گشته است  بدنه آن در استودیو طراحی مستقر در ایالت کالیفرنیا تکوین یافته و تیمی مرکب از PETER SCHREYER، KURT KAHLS و TOM KEARNS طراحی آن راا همچنین این خودرو از پلت فرمی مشترک با هیوندای الانترا بهره می‌برد و تنها سیستم فنربندینجام داده اند  عقب آن با خودروی مذکورفرق میکند در بیشتر  بازارها نیز این خودرو با نام FORTE معرفی شده است  و تنها در چند خطه خاص از جمله استرالیا، آفریقای جنوبی و سنگاپور و… با نام سراتو فروش رفته است. علاوه بر این‌ها، این خودرو در ممالکی همچون چین، روسیه، مالزی و قزاقستان نیز مونتاژ گردیده است.

 

در زمینه ایمنی نیز باید بیان داشت که این خودرو ۴ ستاره را از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا کسب نمود و همچنین ۴ستاره را هم از موسسه ANCAP استرالیا گرفته است . علاوه بر این‌ها، کیا سراتو در انستیتو ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) هم تست شده است و در تمامی موارد اعم از مقاومت سقف، تصادف از نیمه جلو، ضربه به ناحیه سر و نیز تصادف از بخش‌های کناری خودرو، نمره خوب (GOOD) که بالاترین امتیاز این آزمون بود را گرفته است در نمونه‌های صادر شده به بازارهای آمریکا و استرالیا، این خودرو مجهز به ۶ عدد ایربگ در حالت استانداردش بوده است ولی انواع مونتاژ شده در کشورمان تنها از ۲ عدد ایربگ بهره می‌برند و فاقد سیستم کنترل پایداری یا همان ESP هستند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید