اطلاعاتی از بلبرینگ های شیار عمیق

«بلبرینگ»های شیارعمیق یک ردیفه و «بلبرینگ»های شیار عمیق دو ردیفه و «بلبرینگ»های شیار عمیق یک ریفه با شیار ساچمه خور همگی از انواع و اقسام «بلبرینگ»ها از نوع شیارعمیق هستند که در حال حاضر موجود هستند .

این نوع «بلبرینگ» دو ویژگی دارد . یکی آن است که طراحی «بلبرینگ» شیار عمیق ساده است و دیگری آن که غیرقابل تفکیک هستند و همین موضوع هم سبب شده است که کاربرد این نوع «بلبرینگ» بالا برود .

کاربرد این نوع از «بلبرینگ»ها هم زیاد است و هم متنوع و گوناگون است .

در بند بالا دو ویژگی از «بلبرینگ» شیار عمیق برایتان متذکر شدیم و حالا در این جا یک خصوصیت دیگر هم از آن را بیان می نماییم . ویژگی دیگر این «بلبرینگ» آن است که توانایی انجام کار در سرعت های خیلی بالا را هم دارد .

به طور طبیعی این گونه می باشد که زمانی اشیا را به صورت غلتیدن حرکت دهیم کار آسان تر از زمانی می باشد که اشیا را بکشیم و به همین دلیل است که نحوه عملکرد قطعه «بلبرینگ» خودرو آسان و راحت می باشد .

اگر طراحی خودرو به گونه ای بود که به جای چرخ از چیزی همانند چوب های اسکی استفاده گشته بود و با آن وسیله شبیه به اسکی قصد حرکت دادن خودرو را داشتیم مسلما بر اساس قانون اصطکاک کار مشکل می شد .

اما درصورتی که امکان غلت دادن دو جسم بر روی یکدیگر وجود داشته باشد، نیروی اصطکاک بین آنها تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

چرخ اتومبیل ها خود می توانند «بلبرینگ» های بزرگی محسوب شوند.

بلبرینگ های ساده، مانند آنچه در چرخ های کفش اسکیت وجود دارد، به کمک گوی یا غلتک های فلزی صیقلی و البته سطح تماس صاف و اندکی که گوی یا غلتک ها بر روی هم بلغزند، اصطکاک را کاهش می دهند. این غلتک ها بار را تحمل کرده و باعث می شوند که وسایل مختلف از جمله چرخ ها به راحتی بچرخند.

انواع بلبرینگ ها

انواع گوناگونی از بلبرینگ ها وجود دارد که هرکدام برای اهداف مختلفی به کار گرفته می شوند. آنها شامل بلبرینگ های ساچمه ای، غلتکی، رانشی ساچمه ای، رانشی غلتکی و غلتکی نوک تیز.

بلبرینگ های ساچمه ای

بلبرینگ های ساچمه ای به احتمال زیاد شایع ترین نوع بلبرینگ ها هستند. این نوع از بلبرینگ ها در اکثر وسایل از کفش های اسکیت معمولی گرفته تا هارد درایو ها دیده می شوند. آنها می توانند هم بارهای چرخشی و هم بارهای رانشی را تحمل کنند و معمولا در مواقعی کاربرد دارند که بار مربوطه نسبتا کوچک باشد.

در یک بلبرینگ ساچمه ای بار از شیار بیرونی به ساچمه و از ساچمه با شیار درونی منتقل می شود. از آنجا که شکل ساچمه ها کروی است سطح تماس آن با شیارهای داخلی و بیرونی بسیار کم بوده و به شکل یک نقطه است که به آن اجازه می دهد به راحتی بچرخد. اما این بدان معنی است که کل بار نیز تنها به ناحیه کوچکی وارد می شود لذا در صورت افزایش بارT شکل ساچمه ها تغییر کرده و در مواقعی له می شوند.

بلبرینگ های غلتکی

از بلبرینگ های غلتکی در کاربردهایی چون تسمه های زنجیری که می بایست بارهای حجیم چرخشی را تحمل کنند، استفاده می شود. در این بلبرینگ غلتک ها استوانه ای شکل هستند لذا سطح تماس آنها با شیارهای بیرونی و داخلی نقطه ای نبوده بلکه به شکل خط می باشند. این خاصیت باعث می شود که بار مربوطه روی فضای بیشتری پخش شود که به بلبرینگ های غلتکی این امکان را می دهد تا نسبت به بلبرینگ های ساچمه ای بار بیشتری را تحمل کنند. در هر صورت این نوع از بلبرینگ ها نیز برای حمل مقادیر زیاد بارهای رانشی طراحی نشده اند. گونه خاصی از این نوع بلبرینگ ها که به آنها بلبرینگ های سوزنی هم می گویند، از استوانه های با قطر بسیار کم ساخته می شوند. به همین خاطر این نوع بلبرینگ می توانند در فضاهای تنگ و متراکم نیز کاربرد داشته باشند

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید